Sider

onsdag den 21. marts 2012

DIY - stribet patchwork tørklæde

Denne diy er tiltænkt dig der gerne vil sy tørklæder til dig selv og måske til gaver.

MEN - Jeg ville blive glad hvis du vil undlade at bruge den til at producere tørklæder til videresalg:-) tak

Du skal bruge 2 X 11 strimler af 7 cm bredde - de skal i længden måle 30, 40, 50, 60 osv - op til 130 cm.


start med den ene bunke strimler:  sy den mindste fast på den næstmindste, ret mod ret, og fortsæt med de andre, så det til sidst ser ud som her..


Når du har gjort det med begge bunker strimler, folder du dem på midten.

Fra det nederste hjørne måler du 65 cm op og 65 cm på langs med den nederste kant, og sætter et mærke.
Med en tommestok eller noget lign tegner du en streg mellem de 2 punkter.
Klip langs stregen og så skulle det gerne se sån ud...
 Når du folder det ud, ser det sådan ud..

 Så skal de 2 halvdele syes sammen ret mod ret - de 2 små "spidser skal pege opad og indad mod hinanden som på billedet herunder
Når du har syet halvdelene sammen på midten er forsiden af tørklædet færdig.


bred et stykke stof der måler 130x130 ud på et bord/gulv og lig forsiden af tørklædet på ret mod ret. sæt nåle i hist og pist.
Klip overskydende stof væk.


Sy eller overlock hele vejen rundt, men efterlad et hul på ca 10 cm i det ene hjørne, til at vende tørklædet.
 Så langt, så godt!

fold åbningen ned ca 1 cm og sæt nåle i - her starter vi med at sy en stikning hele vejen rundt. Der hvor åbningen er syr du ca ½ cm fra kanten - og derefter ca 1 cm fra kanten resten af tørklædet - det er der nemlig ingen der ser når musikken spiller;-)
Der skal stikkes heeeeele vejen rundt - og det er en god ide at sætte nåle i, så stoffet ligger pænt.


Til sidst syr du en stikning ca midt i tørklædet.. følg syningerne


 Sån ser det ud på bagsiden...
ALL DONE! - nu smider du det rundt om halsen og går ud af døren med dit bedste " jeg har da bare lige drønet et lækkert tørklæde igennem maskinen inden jeg skulle ud af døren" blik.

46 kommentarer:

  1. TAK

    Lækker DIY - og jeg får jo bare lyst til at gå igang med det samme ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme dig - og bare kom i sving!;-)

      Slet
  2. Super fint tørklæde og DIY - det skal prøves ;O)

    SvarSlet
  3. Jubii!!! Sådan ét skal jeg da ha'! Tak:)

    SvarSlet
    Svar
    1. det var absolut så lidt! - go fornøjelse:-)

      Slet
    2. Så er det lavet!! Kig forbi min blog og se det:) Tak for en super god diy!

      Slet
    3. Jeg har set det - og det er blevet kanon flot! - jeg blev en lille smule stolt(ej okay, meget!) da jeg så det.. tænk at nogen kan lave noget så fint ud fra noget jeg har lavet:-)

      Slet
  4. Stor stykke arbejde, fedt du gad. Jeg skal helt sikkert prøve at lave sådan et.

    SvarSlet
    Svar
    1. velbekomme:-) - vis gerne resultatet!

      Slet
  5. Hvor fedt! Kan du give et bud på sværhedsgraden? Jeg er ret grøn i at sy, så er det mon noget jeg bør kaste mig ud i?

    SvarSlet
    Svar
    1. det er ret nemt.. det mest bøvlede var at regne ud hvor mange strimler i hvilken bredde der skulle til for at det hele passede sammen - men det har jeg jo gjort for dig, så bare spring ud i det:-) - jeg har ikke fået sy undervisning siden folkeskolen, så jeg kan kun sy fordi jeg bare gør det.. og blir ved til det blir godt;-)

      Slet
  6. super diy... det vil jeg bestemt prøve, da jeg elsker at pynte med et tørklæde... og så kan man samtidig vælge en masse af ynglingsstofferne..ummm det er guf.
    men bestemt en god beskrivelse du har lavet...
    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Gitte, vs endelig frem hvis du får lavet et:-)

      Slet
  7. tak for din fine diy :)

    de er meget flotte din tørklæder :)

    SvarSlet
  8. Det er en ret god måde at få brugt alle sine rest stoffer på også... fedt, jeg vil straks kaste mig ud i et projekt...og jeg kan bruge det i skolen.

    SvarSlet
    Svar
    1. vis endelig frem når du får det lavet:-) - og tusind tak for dine søde ord inde på "giveaway!":-)

      Slet
  9. Jeg synes de er vildt flotte dine tørklæder og jeg skal klart have lavet et til mig selv snarest

    SvarSlet
    Svar
    1. tak:-) - gi mig endelig et pip når du er færdig, så jeg kan se resultatet!

      Slet
  10. Fedt tørklæde, den er skrevet på listen over projekter jeg MÅ lave.

    SvarSlet
    Svar
    1. tak - og rigtig god fornøjelse!:-)

      Slet
  11. Herlig skjerf! Må se om jeg har noe stoff som kan brukes til dette...

    SvarSlet
  12. jeg er stadig igang med mit tørklæde, og har tænkt mig at sy det imorgen :)
    Men, når du syer strimlerne sammen, måler du så, så der er lige meget på hver side som stikker udover ?

    og den stikning midt på tørklædet, går den hele vejen rundt ? og er det for at holde det hele på plads ?

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg måler ikke, men ligger det sån at det er nogenlunde lige.. bare lige med øjemål du ved;-) - stikningen er for at siderne hænger sammen. den følger en strimmel ned og så den strimmel over for, hele vejen op igen.. gir det mening?:-)

      Slet
    2. tusind tak for hurtig svar :) jeg tror jeg er med, må se om det lykkedes imorgen. Skal nok flashe det og henvise til din diy når det er færdigt :)

      Slet
    3. skriv endelig igen hvis du har spørgsmål!, glæder mig til at se hvad du får lavet:-)

      Slet
  13. super lækkert tørklæde og god diy.

    jeg er klar med strimler, mangler bare at sy det hele sammen :)

    linker til din diy når den er færdig og klar til fremvisning.

    SvarSlet
  14. så er det syet, resultatet kan ses her http://lillelethdesign.blogspot.com/2012/04/dagens-bedrifter.html

    SvarSlet
  15. 1000 gange tak for den fine DIY.

    Jeg har lige syet tørklædet og jeg har fået så mange positive kommentarer på det, skønt ikk.

    Jeg har linket til din DIY i min blog fra idag d. 28.04-12, håber det er ok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan forresten se mit tørklæde i mit indlæg også.. smiiler

      Slet
  16. hej igen
    SÅ fik jeg også lavet mit tørklæde færdig, det er her: http://mariemariemarolle.blogspot.com/2012/05/trklde-i-retro-stof.html
    tak for vejledningen :)

    SvarSlet
  17. Det tror jeg altså også, at jeg må prøve :-)

    SvarSlet
  18. Da har jeg også brukt din fine diy:) Resultatet ser her: http://sonjafraasunnfjord.blogspot.no/2012/09/skjerf-i-blatt-og-grnt.html

    SvarSlet
  19. Tusinde tak for en fremragende DIY! Meget let og overskuelig, så selv en synovice som mig kunne følge med. Kan godt love for at alle de godeste veninder får en blød pakke under træet:)

    SvarSlet
  20. Hej Marlene. 1000 tak for en fantastisk DIY! Jeg er sååån glad for mit nye efterårs tørklæde, du kan se det lige her :)

    http://henridarling.blogspot.dk/2012/10/retro-trklde.html?showComment=1351059495516#c5895160360829804758

    SvarSlet
  21. Hvis du ku' tænke dig at se din DIY brugt med en helt anden slags stof så kig på mit sidste blogindlæg her
    http://lebahn-unika.blogspot.dk/2012/10/trklde-i-kf-striber.html

    SvarSlet
  22. Hej jeg må lige spørger dig om noget nr 1 er skal alle strimlerne klippes så de er 7cm bredde og syes sammen hvad så med hensyn til søm rum, hvis der ikke er tænkt søm hvor langt ude har du så syet dine sammen og har du bare syet med stikkesting eller hvad og jeg forstår ikke helt den del "Til sidst syr du en stikning ca midt i tørklædet.. følg syningerne" hvor er det jeg skal gøre det, det kan man nemlig ikke se på dine billeder

    SvarSlet
  23. Smukt tørklæde! Den har flotte farver, der ville være perfekte til foråret. Og håndværket er perfekt, jeg vil prøve at sy sådan noget selv.

    SvarSlet